• יו"ר: ד"ר משה פרנקל
  • מזכיר: ד"ר רם שאנני
  • גזבר: ד"ר נוח סמואלס
סרטן

האם סביבת טיפול אינטגרטיבית מוזילה את עלות הטיפול במחלקה אונקולוגית?

מחקר שבוצע במחלקה האונקולוגית בבית החולים "בית ישראל" בניו יורק מצא כי טיפול בגישה אינטגרטיבית הוביל לירידה בצריכת תרופות, ולכן לירידה בעלות הטיפול התרופתי, אך לא הוביל לקיצור משך האשפוז

01.02.2012, 08:31

תכנית Urban Zen (להלן UZ) במרכז הרפואי "בית ישראל" בניו יורק הייתה תכנית פיילוט לצורך הערכת ההשפעה של "סביבת ריפוי אופטימלית" על הטיפול הרפואי, על איכות החיים ועל עלות הטיפול. מבחינת איכות החיים – נמצאה השפעה מיטיבה לגבי חרדה, עייפות, כאב ודיכאון בקבוצה שטופלה בתכנית (לעומת מטופלים מקבילים בתקופה שטרם הפעלתה). מחקר זה בחן את ההשלכות הכלכליות.

מחקרים קודמים הדגימו מקרים שבהם טיפול משלים הוביל לחיסכון בעלות הטיפול. כך למשל, מחקר אחד הדגים ירידה בשימוש בתרופות ובמשך השהייה בחדר התאוששות של מטופלות שעברו טיפול קצר בהיפנוזה לפני ביצוע ביופסיית שד.

מכיוון שהפעלת תכנית UZ דרשה השקעה התחלתית משמעותית מצד בית החולים ומכיוון שתחזוקת השירותים הנכללים בתכנית דורשת השקעה מתמדת, עלה הצורך לבחון את השפעת הפעלת התכנית על עלות הטיפול הרפואי.

התכנית הופעלה במחלקה אונקולוגית שכללה 24 מיטות אשפוז. מרכיבי התכנית כללו שינוי של המרחב הפיזי במחלקה (יצירת אזור טיפול עבור החולים, שינויים בצבע ובתאורה על מנת להפחית את אוירת "בית החולים" וחידוש חדר הצוות על מנת לספק מקום שקט לצוות הרפואי), הכשרת הצוות הסיעודי בטיפול הוליסטי (שכללה הכשרה לגבי טכניקות הרגעה והרפיה, ויזואליזציה ודמיון מודרך לטיפול בכאב, חרדה, בחילה ונדודי שינה וטיפול בארומתרפיה נגד נדודי שינה וחרדה), העסקת מדריכי יוגה שעבדו עם המטופלים באמצעות טכניקות יוגה ונשימה, יצירת תפקיד חדש של "מתאם טיפול" (patient navigator) (איש צוות שעובד בתיאום עם הצוות הסיעודי, ואחראי לקבל את המטופל ולבקרו 1-2 פעמים ביום על מנת לוודא כי צרכיו נענים) וזמינות חומרי הדרכה אודיו-ויזואליים לגבי יוגה והרפיה לשימושם של מטופלים במיטתם.

כל השירותים תוארו לכל מטופל עם קבלתו למחלקה על-ידי הצוות הסיעודי ומתאם הטיפול, והיו זמינים לכלל המטופלים ללא דרישה להשתתפות במחקר. מכיוון שהשירותים היו זמינים לכלל המאושפזים במחלקה (על פי דרישת הגורם המממן), הורכבה קבוצת הביקורת ממטופלים ששהו במחלקה בעקבות מחלה זהה לפני הפעלת התכנית.

בסה"כ נכללו 89 משתתפים בקבוצת הביקורת ו-74 מטופלים בקבוצת UZ. מידע לגבי התרופות היה זמין לגבי 85 ו-72 מטופלים בהתאמה. לא נמצאו הבדלים מובהקים בין שתי הקבוצות מבחינת נתונים דמוגרפיים, סוג הסרטן וסיבת האשפוז.

לא נמצא הבדל במשך האשפוז בין שתי הקבוצות. חציון משך האשפוז היה 3 ימים (טווח 1-34) בקבוצת הביקורת ו-3 ימים (טווח 1-37) בקבוצת UZ.

נמצא הבדל משמעותי בעלות הטיפול התרופתי. עלות הטיפול התרופתי הכוללת הממוצעת הייתה 889$ למטופל בקבוצת הביקורת לעומת 420$ בקבוצת UZ – כלומר ירידה של 469$ למטופל. נמצאו הבדלים מובהקים בשיעור השימוש בתרופות נוגדות בחילה ונוגדות חרדה.

החוקרים מסכמים כי "סביבת ריפוי אופטימלית" עשויה להוריד את עלות הטיפול בשל ירידה בצורך בטיפול תרופתי.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Kligler et al;Cost Savings in Inpatient Oncology Through an Integrative Medicine Approac, The American Journal of Managed Care 2011 Dec;17(12):779-84

נושאים קשורים:  סרטן,  יוגה,  urban zen,  רפואה משלימה,  טיפול הוליסטי,  מחקרים
תגובות