• יו"ר: ד"ר משה פרנקל
  • מזכיר: ד"ר רם שאנני
  • גזבר: ד"ר נוח סמואלס
דעות

דיקור ורפואה משלימה בחדר הניתוחים

בחודשים האחרונים יזמתי כרפלקסולוגית בכירה פרויקט במחלקת כירורגית חזה בבית החולים רמב"ם בחיפה

17.06.2013, 11:54

בחודשים האחרונים יזמתי כרפלקסולוגית בכירה פרויקט במחלקת כירורגית חזה בבית החולים רמב"ם בחיפה, בניהולם של פרופ' לאל אנסון בסט וסגנו ד"ר רן קרמר. בפרויקט, שהוגדר כפיילוט ונמשך חודשיים, הענקנו (מטפלת נוספת, ליקא אייל, ואני) טיפולי רפלקסולוגיה, הכוללים לחיצה או עיסוי בנקודה מסוימת בכף הרגל במטרה להשפיע על איבר מסוים בגוף למטופלים שלוש פעמים בשבוע. רוב המטופלים שהיו מאושפזים במחלקה באותה העת החלימו מניתוחי הסרת נגעים ממאירים בריאות או בוושט.

"...בעת הביקור נעתקה נשימתי - צפיתי במטפלים המשלימים מרחפים כמלאכים מושיעים מעל המנותחים, נכנסים בטבעיות לחדרי ההכנה לניתוח, מדקרים, מעסים ומשוחחים..."

הפרויקט החל בזהירות ובהיסוס, שהרי ניתוח משמעותי ולא פשוט ריחף ברקע כל מטופל, אך ככל שנקפו הטיפולים, הבנתי את גודל התרומה שיכולה להיות לרפואה המשלימה דווקא במחלקות הכירורגיה לסוגיהן.
בתום 45 טיפולים דיווחו כל המשתתפים על שיפור במצבם. בכמה הזדמנויות, אף על פי שהפרויקט לא הוגדר מדעי, ראינו אצל אלה שנוטרו שיפור במדדים כגון לחץ דם או סטורציה (רמות החמצן בדם).

חלק נוסף מהחזון שלי היה להעניק טיפול גם לאנשי הצוות במחלקה. כמי שליוותה שני הורים חולים שנים ארוכות, אני מכירה את אורח החיים השוחק עד דק של הצוות הרפואי בבתי החולים. לכן חשיבות עליונה היתה בעיני לטפל במטפל.

שוחחתי עם ד"ר גיל בר סלע, האחראי על מערך הרפואה המשלימה לחולים אונקולוגיים ברמב"ם. הוא עידכן אותי שרפואה משלימה כבר חיה ובועטת למעלה משמונה שנים בבית החולים עבור חולי סרטן. במגדל לטיפול בחולי סרטן שאמור לקום בשנים הקרובות, תוקדש קומה שלמה לרפואה משלימה ואיכות חיים. לפני כמה שנים הוקמה ועדה בראשות ד"ר ירון בר-אל, סגן מנהל בית החולים, שתפקידה היה לבדוק אפשרות להכניס רפואה משלימה למחלקות השונות, ואכן במחלקות נוירולוגיה ונפרולוגיה כבר החלו לפעול מטפלים משלימים.

גם בבית החולים בני ציון בחיפה משולבים מומחים לרפואה משלימה - בכירורגיית ילדים, כירורגיה כללית וקרדיולוגיה, בפרויקט שיזם ד"ר אלעד שיף, סגן מנהל המחלקה הפנימית ומנהל היחידה לרפואה אינטגרטיבית בבני ציון.

בעקבות הפרויקט ברמב"ם הגעתי לבקר במחלקות בבני ציון. הכניסה אליהן לא היתה קלה. ד"ר שיף נדרש להרבה כוח שכנוע ואמונה בדרך כדי לפרוץ מחסומים עד לשיתוף הפעולה המיוחל. זה כלל סדנה למניעת שחיקה שבה נחשפו אנשי הצוות לטיפולים השונים וקיבלו טיפולי הדגמה.

עם זאת, בעת הביקור נעתקה נשימתי - צפיתי במטפלים המשלימים מרחפים כמלאכים מושיעים מעל המנותחים, נכנסים בטבעיות לחדרי ההכנה לניתוח, מדקרים, מעסים, משוחחים, ושולחים אותם ברוגע ונעימות, עד כמה שניתן, לחוויית חיים שעלולה להיות בעלת השלכות משמעותיות לעתידם. בהמשך, בצאתם מחדר הניתוח ורק בהסכמה, מטפל בהם אחד המטפלים המשלימים. היצע הטיפולים מגוון וכולל רפלקסולוגיה, דיקור, דמיון מודרך והיפנוזה.

הנתונים שנאספו עד כה בבני ציון, ומצויים עדיין בעיבוד סטטיסטי, מצביעים על שיפור ברמות החרדה והכאבים וירידה בצורך במשככי כאבים. כמו כן, נצפתה ירידה של 30% בשימוש בקתטר לניקוז נוזלים לאחר ניתוח אצל מנותחים שטופלו ברפואה המשלימה.

בשנתיים האחרונות בוצעו 2,000 טיפולים מתועדים בבני ציון. המטפלים מצוידים באייפדים שעליהם מציינים המטופלים את רמות החרדה והכאב לפני הטיפולים ואחריהם. הנתונים זורמים למערך ניתוח נתונים במרכז הארץ וכך מתקבלת תמונה מדעית, עדכנית ומתועדת.

* הפרויקט יצא לדרך בעזרתו של ד"ר עמית כץ ובסיועה המקצועי של רבקה אהרוני

** המאמר פורסם במקור בעיתון "הארץ"

נושאים קשורים:  דעות,  ניתוח,  רפואה משלימה,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  המרכז הרפואי "בני ציון"
תגובות
ירון
17.06.2013, 12:24

הכל טוב ויפה רק שהיפנוזה איננה טיפול משלים.
בישראל לפחות, רק רופאים, רופאי שיניים ופסיכולוגיים רשאים לעסוק בהיפנוזה. וגם זאת לאחר שהשלימו מספר קבוע של שעות לימודים ועמדו בבחינת הסמכה (באתר משרד הבריאות ניתן לראות מי רשאי לעסוק בהיפנוזה).

דר׳ אורי נחמה
17.06.2013, 17:08

כל הכבוד למי שאפשר זאת וכל הכבוד ללימור. תמשיכי בדרכך. גאה בך.

פרץ קורנמל.
17.06.2013, 19:24

הסיגנון עם כל הפרטים המיותרים מסכיר לי מכתב ראשון של תלמידת בי"ס, עם עושר השמות והמצבם. לגבי התוכן, וכדי למנוע הערות ורשמים שכמובן הם רחוקים מלהיות היוביים אני ממליץ על הספר :Tric or Treatment by Simon Singh & Edzard Ernst MD.