• יו"ר: ד"ר משה פרנקל
  • מזכיר: ד"ר רם שאנני
  • גזבר: ד"ר נוח סמואלס
חדשות

מחקר: צריכת מלח גבוהה גורמת למות 1.6 מיליון בני אדם מדי שנה

מחקר שפורסם ב-NEJM העלה, כי צריכת המלח ברחבי העולם גבוהה פי שניים מהמומלץ, ומובילה לתמותה ממחלות קרדיו-וסקולריות

כתב העת NEJM פירסם בסוף השבוע שני מאמרים העוסקים בצריכת מלח ובקשר הקיים בין צריכה זו ליתר לחץ דם ולמחלות קרדיו-וסקולריות.

אחד המאמרים מציג נתוני מחקר שהעלה, כי צריכת מלח בכמות גדולה מהמומלץ מובילה מדי שנה למותם של 1.65 מיליון בני אדם ברחבי העולם. מחקר זה מבוסס על ניתוח 205 סקרים העוסקים בצריכת מלח בתפריט היומי, בקרב 75% מכלל אוכלוסיית הבוגרים בעולם, המרוכזת ב-18 המדינות הגדולות ביותר.

לפי המחקר, הכמות היומית הממוצעת של צריכת מלח ברחבי העולם היא 3.95 גרם ליום, כמעט פי שניים מזו המומלצת על ידי ארגון הבריאות העולמי - 2 גרם ליום.

ד"ר דריוש מוזפרין מאוניברסיטת "טאפטס" בארה"ב, המחבר הראשי של המחקר, הדגיש כי "צריכה גבוהה של נתרן מעלה את הסיכון ליתר לחץ דם – גורם סיכון מרכזי למחלות קרדיו-וסקולריות שונות, ובכלל זה שבץ מוחי".

1.65 מיליון מקרי המוות מייצגים כ-1 מכל 10 מקרי מוות שנתיים ממחלות קרדיו-וסקולאריות בעולם. בארה"ב, למשל, הצריכה הממוצעת לנפש של מלח מגיעה ל-3.6 גרם ביום. במדינות תת-הסהרה באפריקה הצריכה היא רק 2.18 גרם ביום בממוצע לנפש, אבל במרכז אסיה – 5.51 גרם.

אחד ממחברי המאמר, ד"ר ג'ון פאוולס מאוניברסיטת קיימברידג', ציין כי מתברר שניתן לייחס 4 מכל 5 מקרי מוות ממחלות קרדיו-וסקולריות במדינות המוגדרות כבעלות הכנסה בינונית-נמוכה לנפש "לצריכת מלח גבוהה מדי".

בשנים האחרונות מדינות רבות, ביניהן גם ישראל, השיקו תוכניות לצמצום צריכת המלח, במטרה להפחית את התמותה ממחלות קרדיו-וסקולאריות.

המאמר הנוסף שפורסם בכתב העת עוסק בהשלכות של ריכוזים גבוהים של נתרן ואשלגן על יתר לחץ דם וסיכון למחלות לב.

נושאים קשורים:  חדשות,  מחלות לב,  יתר לחץ דם,  צריכת מלח,  אשלגן,  נתרן,  מלח,  מחלה קרדיווסקולרית
תגובות