• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

האם גם החזרת חוזרת? תלמידי תיכון ממכבים-רעות יחוסנו כנגד המחלה

20 תלמידים ביישוב פיתחו תסמיני חזרת ואחד מהם אובחן כחולה | מקרים נוספים של חשיפה לחצבת במקומות ציבוריים בתל אביב

חשד לחזרת, בדיקה. אילוסטרציה

משרד הבריאות פרסם אתמול (ג') הודעה בדבר חשיפה לחצבת בחמישה מקומות ציבוריים שונים בתל אביב וגם על כך שהיום (ד') יקיים מבצע חיסונים כנגד חזרת בקרב תלמידים ומורים בבית ספר על-יסודי במכבים-רעות לאחר שהתברר כי 20 תלמידים פיתחו תסמיני חזרת ואחד מהם אף אובחן כחולה.

המקומות הציבוריים בתל אביב שבהם היתה חשיפה לחצבת הם: בלובי של הסינמטק ביום שישי שעבר (24.5, 14:00-11:00) ואחר כך (בשעות 19:00-14:30) בלובי מלון סינמה ברחוב זמנהוף 1, במסעדת "דלידה" ברחוב זבולון 7 (20:00-17:30) ובפסטיבל דוק אביב בסינמטק (24:00-19:00). בשבת (25.5, 23:00-18:00) נחשפו לחצבת באי לובי ואולם מס' 1 בסינמטק וכן במסעדת ג'ויה במקום.

כל המבקרים ששהו במקומות אלה סביב השעות שפורטו ונולדו משנת 1957 ואילך ואינם מחוסנים בשתי מנות נגד חצבת התבקשו לפנות בהקדם ובתוך שישה ימים מהחשיפה ללשכת הבריאות הקרובה למקום מגוריהם או למוקד משרד הבריאות (טל' *5400) על מנת לברר את הצורך בקבלת חיסון. מבקרים ששהו במקומות אלה וסובלים מחום ואחד או יותר מהסימנים הבאים: שיעול, נזלת, דלקת עיניים, פריחה – מתבקשים להימנע מלהגיע למקומות ציבוריים בכלל זה עבודה, בתי תפילה, קניונים, מסעדות, תחבורה ציבורית וגם לאירועים רבי משתתפים או לכל מסגרת ציבורית נוספת, על מנת למנוע הדבקה של סביבתם. הופעת הסימנים היא בתוך 21 ימים מיום החשיפה.

על החשיפה לחזרת נמסר כי אירעה בבית הספר מור ביישוב מכבים-רעות. תלמידי כיתות י"א וי"ב במקום יחוסנו בתרכיב המשולב נגד חצבת, חזרת, אדמת ואבעבועות רוח (MMRV). הנהלת בית הספר הודיעה על המקרה להורי התלמידים. ההדבקה בחזרת היא דרך רוק והפרשות מהפה. ההורים הונחו להדריך את ילדיהם להקפיד על כללי היגיינה בסיסיים: לא לשתף כוסות ובקבוקים ולשטוף ידיים עם סבון.

פרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, אמרה ל"ישראל היום": "עדיין אין אישור מעבדתי בדבר חזרת אצל כל החולים אלא רק לגבי אחד. כל הילדים שנדבקו מחוסנים בשתי מנות ואינם סרבני חיסונים. מאחר שידוע שהחיסון לחזרת פועל פחות טוב משאר החיסונים, מצב כזה עלול לקרות. ההמלצות הן לתת מנה שלישית ולעצור את ההתפרצות. נתחיל לחסן את מי שצריך".

ממשרד הבריאות הודיעו כי לשכת הבריאות נפת רמלה ממשיכה בחקירות האפידמיולוגיות ועל פיהן ייקבעו ההמלצות להמשך הטיפול.

עד כה, השנה התגלו בישראל 30 מקרי חזרת, לעומת 55 בתקופה המקבילה אשתקד. בכל שנת 2018 היו 248 מקרים וב-2017 היו 346 מקרים.

חזרת היא מחלה מידבקת נדירה יחסית ופחות מידבקת מחצבת. היא מתבטאת בנפיחות בצידי הלסת התחתונה הנגרמת עקב דלקת בבלוטות הרוק. סימנים נוספים של המחלה: חום, כאבי ראש, כאבי מפרקים, כאב בטן, עייפות, חוסר תיאבון והרגשה כללית רעה. ההדבקה בחזרת נגרמת על ידי חשיפה לשיעול ופיזור טיפות רוק זעירות באוויר. הנגיף מצוי בהפרשות הרוק. שיא המחלה בדרך כלל בסוף החורף ובתחילת האביב. הסיבוכים האפשריים: דלקת קרום המוח, דלקת אשכים או בשחלות ובמקרים נדירים, בשיעור של 1 ל-20 אלף, עלולה להיגרם חירשות כתוצאה מהמחלה.

נושאים קשורים:  חזרת,  חיסון נגד חזרת,  חצבת,  מחלות מידבקות,  חדשות,  חיסונים
תגובות