מלנומה

זרחון חמצוני תורם ליכולת הפלישה של מלנומה ראשונית

החוקרים הצליחו להדגים את התפקיד של PGC1α בתיווך של זרחון חמצוני התורם ליכולת של מלנומה ראשונית להפוך לגידול פולשני

אבחון מלנומה. אילוסטרציה

פלישה לדרמיס היא סיכן היכר של מלנומה ממאירה. על אף שהשינויים המולקולריים המניעים את ההתקדמות של מלנומה ראשונית למחלה גרורתית נחקרו רבות, ישנה מעט הבנה בנוגע לאופן ההתקדמות המוקדמת של מלנומה ראשונית לא פולשנית למצב פולשני.

מטרת המחקר הייתה לבחון את המנגנונים האחראים על המעבר מצמיחה רדיאלית לצמיחה ורטיקלית, הצעד הראשון בפלישה של מלנומה. במטרה לבחון זאת, החוקרים השתמשו במודל של דגי זברה עם מלנומה בו הפעלה מבנית של חלבון ריבוזומלי S6 kinase A1 מניע את פלישת הגידול.

החוקרים ביצעו אנליזת טרנסקריפטום של גידולים שהופעלו ע"י החלבון הריבוזומלי S6 kinase A1 ומצאו שינויים מטבוליים, כולל ביטוי יתר של גנים הקשורים לזרחון חמצוני (Oxidative phosphorylation). בנוסף, החוקרים מצאו כי תאים הומניים משלב הצמיחה הוורטיקלית הדגימו צריכת חמצן מוגבר והעדפה להשתמש בגלוטמין, בהשוואה לתאי מלנומה משלב הצמיחה הרדיאלי. בנוסף, עלתה השערה כי Peroxisome proliferator activated receptor γ coactivator (PGC)-1α משמש ווסת ראשי של הזרחון החמצוני בגידול. בבדיקת דגימות מגידול מלנומה ראשוני בבני אדם, נמצא כי הביטוי של חלבון  PGC1α קשור באופן חיובי לעליה בעובי הגידול ולביטוי של המרקר הפרוליפרטיבי Ki-67 ושל רצפטור Scavenger מסוג  A3 של סוגי חמצן ריאקטיבי. בנוסף, החוקרים מצאו כי מחיקה של PGC1α תיווכה תהליכים תאיים המקושרים לצמיחה ופלישה של מלנומה ראשונית, כולל סטרס חמצוני.

החוקרים הסיקו כי תוצאות המחקר תומכות בתפקיד של PGC1α בתיווך זרחון חמצוני המונע ע"י גלוטמין שתורם לחדירה של גידולי מלנומה ראשוניים.

מקור: 

Salhi, A. et al. (2020) The American Journal of Pathology 190,5.

נושאים קשורים:  מלנומה,  שינויים מולקולריים,  זרחון חמצוני,  צמיחה רדיאלית,  צמיחה ורטיקלית,  PGC1α,  מחקרים
תגובות