• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

מומחים לרפואה ולבריאות הציבור הציגו מודל למיגור הקורונה בישראל

"אף מדינה כמעט לא סגרה בתי ספר ולא הפעילה עוצר בית כולל ומחייב", טוענים המומחים ומציגים תכנית ללא סגרים לחיים בצד הקורונה בישראל בשנה בקרובה

פרופסור רן בליצר
פרופ' רן בליצר, מנהל מכון כללית למחקר. "התוצאות והמתודולוגיה קיבלו את אישור הגורם המדעי המוביל והמחמיר ביותר בעולם"

צוות מומחים - אנשי אקדמיה, רופאים, מנהלי בתי חולים ובכירים במשרד הבריאות – הגיש לראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס ולפרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, המלצות כיצד לתכנן את מהלכי ההתמודדות עם מגיפת הקורונה בשנה הקרובה.

קבינט המומחים הציג ארבעה מודלים שונים והצביע על אחד מהם כמתאים ביותר עבור ישראל, דיווחה הבוקר (ב') רוני לינדר ב"דה מרקר".  הצוות כלל את פרופ' רן בליצר, פרופ' ארנון אפק, פרופ' נדב דוידוביץ, פרופ' סלמן זרקא, ד"ר בעז לב, פרופ' חזי לוי, פרופ' חגי לוין ד"ר דורית ניצן, פרופ' גליה רהב ופרופ' שוקי שמר.

על פי המלצת הצוות, המודל האופטימלי עבור ישראל בהתמודדות עם המגיפה הוא על ידי בלימת המחלה (Suppression) תוך הטלת מגבלות שונות ככל שיידרש ובאזורים מסוימים. על פי ההמלצה, סגר או סגר לסירוגין אינם מתאימים להתמודדות עם המגיפה.

פרופ' בליצר, העומד ברא צוות המומחים, מצוטט בדיווח: "בלימת המחלה משמעותה ניסיון מאומץ לשלוט בהתפשטות המחלה, גם במחיר של השארת ענפי פעילות מסוימים סגורים עדיין, אבל בלי להגיע לסגר כללי או ריסון מהודק. הרעיון הוא לאזן ולדייק את הצעדים סביב מקדם ההדבקה, כך שניתן יהיה להוסיף הקלות, רק אם מצד שני נוקטים בצעדים מאזנים המפחיתים את ההדבקה".

כן ממליץ הצוות שבערים "ירוקות" תאושר פתיחת כיתות נוספות במערכת החינוך, גם מסחר ופעילות של הקניונים, מסעדות ואירועי תרבות, תוך הקפדה במקביל על ריסון הפעילויות ביישובים "אדומים" שבם התחלואה גבוהה; המשך מדיניות מניעת ההתקהלויות תוך שיפור האכיפה, גם באמצעות הגדלת הקנסות; שיפור במערך החקירות לקטיעת שרשראות ההדבקה ופרסום תוצאות החקירות על ידי מפקדת אלון וביצוע חקירות ודיווח פרטיהם של אירועי הדבקה גדולים. כל זאת תוך המשך ההקפדה על עטיית מסיכות, ריחוק חברתי והסברה של כל הצעדים הללו .

"בשורה התחתונה", קובע דו"ח קבינט המומחים, "זו הדרך היחידה להתמודד עם הקורונה בישראל, תוך שמירה על שגרת חיים סבירה. זו גם גישת משרד הבריאות שאותה הוא מציג לממשלה בשבועות האחרונים. ראוי שהעקרונות הללו לא יפרצו ולא ישתנו בדיוני השרים.

"רוב מדינות הרפרנס שלנו חוות עלייה בתחלואה, בדומה לאירועי ספטמבר בישראל ומעבר להם. חלקן משלמות מחיר כבד בתחלואה ותמותה ומתקרבות לסף ספיקת מערכת הבריאות, ורובן הפעילו צעדי ריסון הדוק", נכתב בסיכום דיון הקבינט. עם זאת, מדגיש קבינט המומחים, "אף מדינה כמעט לא סגרה בתי ספר ולא הפעילה עוצר בית כולל ומחייב, למעט עוצר לילה בחלקן".

נושאים קשורים:  פרופ' נחמן אש,  קורונה,  סגר,  פרופ' רן בליצר,  חדשות,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
23.11.2020, 13:27

חייבים סגר בחנוכה.
נמאס לי מכל המפגשים המשפחתיים המעצבנים של הדלקות נר

אנונימי/ת
23.11.2020, 14:42

רק לי זה נראה מוזר שמנכל משרד הבריאות הנוכחי מגיש המלצות לראש שירותי בריאות הציבור ולפרוייקטור הקורונה?

אנונימי/ת
23.11.2020, 19:18

המלצות יפות, אך באין אכיפה חסרות משמעות

אנונימי/ת
23.11.2020, 20:54

ההמלצות שלי לסגור בתי ספר - לעבור לחינוך מהבית כמו פעם - חינוך לערכים. כבר אמרנו רפואה מרחוק?? אפשר גם למידה מרחוק! חתונות יבוטלו - גירושים יחסכו - המון סבל ובעיות אנושיות לעתיד תפתרנה! ילודה תמשיך להיות - אין שום קשר בין חתונה לילודה...ראה הורות יחידנית וכו'
לא צריך סגרים - צריך מסיכות ואחריות אישית. והכל יבוא על מקומו בשלום

אנונימי/ת
23.11.2020, 21:17

ההמלצות שאתה מציע הן טובות שבאופן כללי לשגרה ללא קשר לקורונה (חינוך מהבית, ביטול חתונות). באמת בתקופה האחרונה הייתה עליה בבקשת אישורים להכרה בחינוך ביתי. העניין שלא כל ההורים יכולים להרשות לעצמם את זה.
בית ספר יסודי זה עדיין הבייביסיטר הציבורי ורובנו זקוקים לו.

אנונימי/ת
23.11.2020, 22:00

האם הניסויים בחיסון, בודקים קבוצות בסיכון? השאלה בעיקר לחולים במחלות אוטואימוניות? האם יכול להיות חשש?

23.11.2020, 22:51

עוקרי הרים. אבל מי מקשיב הם כשהמדיניות היא לגרום כעת סבל לציבור ובעוד מספר חודשים להצטייר כמושיע המביא את החיסון במקביל לעריכת בחירות?

24.11.2020, 06:41

על הנכתב כאן (לא ראיתי את המסמך המלא) הצוות שוב ושוב חוזר על טעויות תפיסתיות: על מנת לבלום, לעצור ולחתוך את שרשרת ההדבקה יש לבצע בדיקות המוניות, לאשר בדיקות מהירות עצמיות כך שכל ביית תהיה בו ערכת בדיקה במחיר שווה לכל נפש וכל אחד יבדק לפחות אחת לשבוע. במקביל יש לפתוח בקמפיין תקשורתי מאסיבי של "שלילי וחופשי, חיובי ואחראי" מי ששלילי יכול להמשיך שגרת יום ומי חיובי בבידוד ומתנהג באופן אחראי. בניגוד לטענות בכירים במערכת, בדיקות הן הלב של המודל (ובא נודה על האמת אנו גם אלה שנקנה אותם באופן פרטי כי לממשלה לא תספסד אותם)