חדשות

ב"שערי צדק": ניתוח נדיר לחיבור היפרדות חוליות צוואריות בפעוט

הפציעה הנדירה של ילד בן ארבע בתאונת דרכים לא הותירה לו סיכויים רבים לחיות. לאחר דיון מעמיק עם מומחי עמוד שדרה מרחבי העולם, ניתוח חירום נדיר ומורכב ב"שערי צדק" הציל את חייו

ד"ר הראל ארזי, מנהל היחידה לבעיות עמוד שדרה בילדים ב"שערי צדק", לצד מיטת המטופל. צילום: דוברות בית החולים

חייו של ילד בן ארבע השתנו מן הקצה אל הקצה בעת שיצא עם משפחתו לטיול רגלי בעיירה בה הוא גר סמוך לשכם. בעודו צועד עם משפחתו על שפת המדרכה, רכב דוהר שהופיע במהירות של 130 קמ"ש פגע בו והעיף אותו למרחק 30 מטר. כשהוא מוטל על הכביש, הוריו המבוהלים שהיו עדים למחזה הקשה פינו אותו באופן מיידי לבית החולים הקרוב בג'נין, שם הוענק לו טיפול ראשוני מציל חיים שכלל מתן שמונה מנות דם. לאחר שיוצב מצבו, הוחל בבירור מקיף שבסופו אותרה פגיעה קשה ונדירה ביותר בעמוד השדרה הצווארי.

הפגיעות הקשות לא הותירו לו סיכויים רבים והוא נזקק לטיפול על ידי צוות טראומה רב תחומי מנוסה. הילד הועבר למרכז הרפואי שערי צדק בירושלים לטיפול של צוותי הטראומה, טיפול נמרץ ילדים ושל היחידה לבעיות עמוד שדרה בילדים ומנהלה ד"ר הראל ארזי.

לדברי הרופאים ב"שערי צדק", הילד הגיע לבית החולים עם חבלה נדירה ביותר אשר סיכויי ההישרדות לאחריה נמוכים מאוד ובהתאם, לא קיים מידע בספרות רפואית לגבי הטיפול הניתוחי בפגיעה מסוג זה בילדים כל כך קטנים.

"היפרדות מלאה בין החוליות הצוואריות, עם התרחקות של מעל 2 ס״מ, היא פגיעה אשר נדיר מאוד שמטופל  ישרוד אותה", מסביר ד"ר ארזי. "התייעצנו עם מספר מומחים מהארץ ומחו״ל ואספנו דעות שונות לגבי אפשרויות הטיפול. יש לציין שלאף אחד מהמומחים לא היה ניסיון עם מקרה כזה בדיוק. מאחר שפגיעה מסוג זה נדירה כל כך, לא קיימת מערכת לקיבוע עמוד שדרה צווארי בילדים כל כך קטנים".

לאחר דיון מעמיק שביצע ד"ר ארזי יחד עם מומחי עמוד שדרה מרחבי העולם, הוחלט לבצע ניתוח בגישה כפולה קדמית ואחורית, כאשר מאחור נעשה שימוש במערכת ייעודית של כבלים גמישים לעמוד השדרה ומלפנים בשתי פלטות קטנות שמיועדות בדרך כלל לקיבוע שברים בלסת.

"במהלך הניתוח יכולנו לראות את חוט השדרה עצמו שנראה פגוע מאוד. הניתוח עבר בהצלחה ובסיומו קיבענו אותו בהלו-וסט (המסגרת שמחזיקה את הראש) כדי לשמור על הקיבוע הפנימי בפציעה הקשה. כשראיתי את הילד מזיז את הידיים התרגשתי מאוד.

"סיכוייו לחיות לאחר פגיעה מסוג זה היו נמוכים, לא כל שכן להזיז את ידיו", סיפר ד"ר ארזי. "צפויה לו דרך ארוכה ומאתגרת שתכלול שיקום נשימתי ובהמשך שיקום תפקודי. אני שמח שהצלנו את פלג גופו העליון ומקווה שמצבו ילך וישתפר".

נושאים קשורים:  שערי צדק,  ניתוח עמוד שדרה,  ד"ר הראל ארזי,  חבלה נדירה,  חדשות
תגובות
28.07.2021, 09:18

הניתוח הצליח והחולה?

04.08.2021, 12:10

מקרה חריג , כל הכבוד לצוות בשערי צדק . מעניין מה הסיכוי להחלמה נוירולוגית של הגפיים התחתונים.