• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

איגודים רפואיים: מדיניות ניפוק רשיון לנשק אישי מסוכנת לבריאות

רופאי בריאות הציבור, רופאי המשפחה והחברה לבריאות הנפש מציגים הוכחות מדעיות לנזק לבריאות הציבור בקידום המדיניות הנוכחית | בין הסכנות: תאונות ושימוש בנשק במצבי אלימות במשפחה

נשיאת נשק אישי. "מדיניות חלוקת הנשק מופקרת, מסכנת אותנו ויכולה להיות בכייה לדורות". צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

איגודים מקצועיים של ההסתדרות הרפואית מצטרפים לקריאה לעצור את ההנפקה חסרת האחריות של רשיונות להחזקת נשק. מחר (ד') יערכו איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל, האיגוד הישראלי לרפואת משפחה, החברה הישראלית לבריאות הנפש בקהילה ופרויקט "האקדח על שולחן המטבח" וובינר "מדיניות כלי ירייה בראי בריאות הציבור".

הוובינר ייערך בהנחיית פרופ' נדב דוידוביץ', יו"ר פורום בריאות הציבור ובהשתתפות פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' אמנון להד, יו"ר המועצה הלאומית לבריאות הקהילה, חבר באיגוד רופאי המשפחה.

"אנו יוצאים נגד המדיניות שמפריטה את הביטחון של החברה הישראלית בתפיסה של העברת האחריות לשימוש בנשק על הפרט", אומר פרופ' דוידוביץ'. "בוובינר נציג הוכחות מדעיות שתומכות בעמדה המצביעה על הנזק לבריאות הציבור בקידום המדיניות הנוכחית".

פרופ' נדב דוידוביץ'. "די אם נתבונן במה שנעשה בארה"ב, בדומה למגיפת האופיואידים, שאחרי 20 שנים של ניסיון רע בארה"ב, יובאה גם לישראל". צילום: KhenM/ ויקימדיה

לדבריו, נושא הרגולציה של כלי נשק נמצא בלב העשייה של תחום בריאות הציבור. "שימוש בכלי נשק באופן נרחב מעבר לכוחות המיועדים לכך ובוודאי למי שאינו מיומן בכך, מסוכן, ודי אם נתבונן במה שנעשה בארה"ב, בדומה למגיפת האופיואידים, שאחרי 20 שנים של ניסיון רע בארה"ב, יובאה גם לישראל".

דוידוביץ' מונה את הסכנות בהחזקת נשק באופן נרחב, ובין היתר תאונות, שימוש בכלי נשק במצבים של אלימות במשפחה, או מצבים של התמכרויות ושימוש לא מושכל בנשק במקביל.

רופאי המשפחה יוצאים נגד התפיסה שמטילה עליהם את המשימה של פיקוח מי ראוי לשאת נשק. "הטלת האחריות הבלתי סבירה על רופאי המשפחה", אומר פרופ' דוידוביץ', "מנוגדת להיגיון. לרופאי משפחה או רופאים בכלל אין כלים לדעת מראש מי מהווה סיכון. מדיניות חלוקת הנשק מופקרת, מסכנת אותנו ויכולה להיות בכייה לדורות". עוד הוא מציין כי קיימים מספיק נושאי נשק מיומנים לכך, שהמדינה הפקידה בידם נשקים כמו אנשי צבא ומשטרה וגופי ביטחון אחרים. "העלייה הדרמטית בהנפקת אישורים מסכנת את בריאות הציבור", הוא אומר.

בין הנושאים שידונו בוובינר רשיון נשק: היבטים פסיכיאטריים ובריאות הציבור מפי ד"ר עידו לוריא, יו"ר החברה לבריאות הנפש בקהילה בהסתדרות הרפואית; אלימות חמושה - היבטים חברתיים ובריאותיים, מפי ד"ר חדוה אייל, אנתרופולוגית של רפואה ומדיניות וחברה בפרויקט "אקדח על שולחן המטבח" בארגון אשה לאשה, מרכז פמיניסטי חיפה.

בדיון ייקח חלק המומחה העולמי לאלימות כלי נשק ומחלות נפשיות, פוליטיקת זהויות, גזע ובריאות בארה"ב, פרופ' ג'ונתן מ. מצל (Jonathan M. Metzl), פרופסור לסוציולוגיה של הבריאות, ראש המרכז לבריאות וחברה מאוניברסיטת ונדרבילט בטנסי ובפאנל תשתתף גם ד"ר לינה קאסם חסאן, מומחית ברפואת משפחה ויו"ר עמותת רופאים לזכויות אדם.

נושאים קשורים:  פרופ' נדב דוידוביץ',  רשיון לנשק,  וובינר,  חדשות,  רפואת משפחה,  בריאות הציבור,  אלימות במשפחה
תגובות
אנונימי/ת
10.01.2024, 22:18

אוכל להציג הוכחות לא מדעיות עד כמה השמירה של הממסד על האזרחים מוצלחת.
צמד מחפשי כותרות