• יו"ר: ד"ר משה פרנקל
  • מזכיר: ד"ר רם שאנני
  • גזבר: ד"ר נוח סמואלס
מחקרים

השפעת טיפול קוגניטיבי-התנהגותי ויוגה בהפרעת חרדה כללית על איכות השינה

למרות שטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), קונדליני יוגה וחינוך להתמודדות עם לחץ שיפרו את איכות השינה בקרב אנשים עם הפרעת חרדה כללית, מידת השיפור השתנתה בהתאם לטיפול שקיבלו

הפרעות שינה קיימות אצל קרוב ל-65% מהאנשים עם הפרעת חרדה כללית (GAD). למרות שגם קונדליני יוגה (KY) וגם טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) הם אפשרויות טיפול יעילות עבור GAD, מעט ידוע על ההשוואה בין טיפולים אלה בשיפור השינה עבור GAD ומה מניע את השינויים הללו.

לכן, במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת Journal of Sleep Research, החוקרים ביקשו לבחון את ההשפעות של CBT,יKY חינוך להתמודדות עם לחץ על איכות השינה הסובייקטיבית.

החוקרים מדדו את איכות השינה הסובייקטיבית באמצעות מדד איכות השינה של פיטסבורג [PSQI] ו-Insomnia Severity Indexי[ISI]. בנוסף לתוצא העיקרי, החוקרים בדקו שלושה מתווכים פוטנציאליים לשיפור השינה (דאגה, תשומת לב, מתח נתפס).

בסך הכל, 226 מבוגרים עם GAD נכללו במחקר זה (גיל ממוצע 33.37 שנים; 70% נשים; 79% לבנים). תוצאות המחקר הדגימו כי ציוני ה-PSQI וה-ISI השתפרו באופן מובהק מלפני הטיפול לאחר הטיפול עבור כל שלושת קבוצות הטיפול (כולם p < 0.001, כולם d > 0.97). עם זאת, החוקרים מצאו כי השינויים בשינה עצמה לא היו גדולים יותר באופן משמעותי עבור CBT או KY בהשוואה ל-Sedu. בניתוחי משתני תיווך, סטיות בדאגה, תשומת לב ולחץ תיווכו באופן משמעותי את השפעת הזמן על תוצאות השינה. מידת השיפור בשינה עקב דאגה (CBT>KY>SEdu) ולחץ (CBT, KY > SEdu) השתנו בהתאם לקבוצת הטיפול.

החוקרים סיכמו כי יש חשיבות בשימוש ברפואה מותאמת אישית כמו גם גישות טיפול משולבות כדי לסייע בהפחתת קשיי השינה עבור חולים עם GAD.

מקור:

Jacoby, R. J., Brown, M. L., Wieman, S. T., Rosenfield, D., Hoeppner, S. S., Bui, E., Hoge, E. A., Khalsa, S. B. S., Hofmann, S. G., & Simon, N. M. (2024). Effect of cognitive behavioural therapy and yoga for generalised anxiety disorder on sleep quality in a randomised controlled trial: the role of worry, mindfulness, and perceived stress as mediators. Journal of Sleep Research, 33(1), e13992. https://doi.org/10.1111/jsr.13992

נושאים קשורים:  מחקרים,  הפרעת חרדה,  טיפול קוגניטיבי-התנהגותי,  יוגה,  נדודי שינה
תגובות