• יו"ר: ד"ר משה פרנקל
  • מזכיר: ד"ר רם שאנני
  • גזבר: ד"ר נוח סמואלס
חדשות

מחקר: דיקור מפחית חומרת ותכיפות גלי חום בנשים ששרדו סרטן שד

מחקר אמריקאי השווה בין אלקטרו-אקופנקטורה לבין טיפול תרופתי ופלסבו בטיפול בנשים שסובלות מגלי חום לאחר כימותרפיה שנועדה לטפל בסרטן שד

אקופנקטורה (צילום: אילוסטרציה)

דיקור (אקופונקטורה) עשוי להיות טיפול נאות לנשים שחוות גלי חום כתוצאה מטיפולים בסרטן שד; כך מעלה מחקר חדש, שנעשה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת פנסילבניה ושפורסם בשבוע שעבר בכתב העת Journal of Clinical Oncology.

גלי חום חמורים במיוחד ותכופים, המלווים בהזעה, עלייה בקצב פעימות הלב ורגישות גבוהה לסביבה חמה, נפוצים בקרב נשים ששרדו סרטן שד. כיום, התרופות המומלצות על-ידי ה-FDA כדי לטפל בתופעה זו, כמו הורמונים חלופיים, מוגבלים לשימוש בנשים אלו, משום שהתכשירים כוללים אסטרוגן.

בעוד שרוב האנשים מקשרים גלי חום עם הפסקת המחזור, האירועים הללו מופיעים רבות מהנשים ששרדו סרטן שד, ציינו מחברי המחקר, ובראשם הפרופסור לרפואת משפחה ובריאות קהילתית, ג'ון מאו (Jun Mao). אצל נשים אלו יש רמות נמוכות של אסטרוגן ולעתים קרובות הן גם חוות הפסקת מחזור בטרם-זמן – בעקבות וכתוצאה מהניתוח שעברו וטיפולי הכימותרפיה.

המחקר סיפק תוצאות מעודדות בדבר ניהול גלי חום באמצעות דיקור. מחקרים קודמים העלו, כי דיקור הוכח כאמצעי יעיל לשם טיפול בכאבי מפרקים, באותה אוכלוסיית מטופלות.

בניסוי שעליו דיווח צוות המחקר השתתפו 120 נשים ששרדו סרטן שד, ודיווחו על מספר רב של גלי חום שחוו במהלך כל יום. הנשים חולקו באופן אקראי לארבע קבוצות לשם קבלת טיפול התערבותי במצבן, כדי לספק נתונים ואנליזה של הממצאים בדבר היעילות של טכניקת הדיקור אלקטרו-אקופונקטורה, שכוללת שימוש במחטים המחדירים זרם חשמלי חלש.

הפחתת שיעור המקרים של הפחתת גלי החום הושוו עם תוצאות השימוש בתרופה גאבאפנטין (gabapentin) הניתנת בהתקפי אפילפסיה ושבעבר הראתה גם תוצאות יעילות להפחתת גלי חום באותם מטופלים.

במשך 8 שבועות קיבלו משתתפות הניסוי גאבאפנטין יומי (900 מ"ג), וקבוצה אחרת רק פלסבו של התרופה הזאת. הקבוצות האחרות טופלו בדיקור בשיטת האלקטרו-אקופונקטורה פעמיים בשבוע למשך שבועיים, במקום פעם בשבוע, וגם בדיקור דמה, בו לא הוחדרה מחט או עבר זרם חשמלי.

השיפור הגדול ביותר במצב נראה לאחר 8 שבועות של טיפולים, בקרב קבוצת הנשים שקיבלה אלקטרו-אקופונקטורה, על פי מדד HFCS שמודד את החומרה ותכיפות גלי החום. בנשים שקיבלו רק גאבאפנטין הושג השיפור הקטן ביותר במצב.

מטופלות הדיקור גם דיווחו על מעט מאוד תופעות לוואי, בהשוואה לאלו שטופלו בגלולות הגאבאפנטין.

16 שבועות לאחר הפסקת הטיפול, במסגרת המעקב אחר הנשים, אלו שטופלו בדיקור דיווחו על מצב יציב של היעדר גלי חום או מעט מאוד אירועים בהשוואה לעבר. מטופלות התכשיר התרופתי דיווחו על החמרה במצבן.

לקריאה נוספת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  סרטן שד,  גלי חום,  אסטרוגן,  דיקור,  אקופנקטורה,  אלקטרו-אקופנקטורה
תגובות